Škoda – te historyczne modele warto poznać bliżej
Sponsor:a jeszcze mniej osób zna kompletną historię, która pełna jest ciekawych i innowacyjnych konstrukcji. 125 lat to szmat czasu, nic dziwnego zatem, że był przeplatany różnymi, nieraz trudnymi momentami historii. Szczególnie interesujące były lata 30. XX wieku, które pozostawiły za sobą wiele ciekawych konstrukcji, przełamujących utarte inżynieryjne konwenanse i ustanawiające własne standardy. Urodzinowy jubileusz to jednak odpowiedni moment by przypomnieć te najciekawsze, które warto poznać bliżej.
Pierwszy produkt to rower Slavia, który narodził się po tym jak Vaclav Klement, niezadowolony z nieuznania reklamacji na awarię swojego roweru Germania, postanowił ze znajomym - Laurinem założyć firmę. Jej pierwsza nazwa to właśnie Slavia, tak samo jak pierwszy pojazd wyprodukowany w warsztacie w Mladá Boleslav – miejscu, które do dziś jest sercem marki.
Miłość do dwóch kółek sprzyjała zaangażowaniu w pracę i dopracowaniu konstrukcji, które dość szybko stały się synonimem innowacyjności i jakości. W krótkim czasie Laurin i Klement stali się drugim producentem rowerów w Czechach.
Model 6R zapoczątkował nowy rozdział. To pierwsza konstrukcja powstała po połączeniu obu zakładów, która zasygnalizowała aspiracje marki do obecności wśród aut wyższych segmentów. Pomogła w tym nowa jednostka napędowa, która zapewniała dobre osiągi i odpowiednią dla droższych aut kulturę pracy. Łącznie powstało 322 egzemplarzy w dwóch wersjach nadwoziowych – samochód dostępny był jako limuzyna i faeton, czyli rodzaj otwartego nadwozia z dwoma miejscami dla pasażerów.
Škoda 6R to pierwszy model nowej gamy konstrukcji, która powstała po połączeniu wytwórni z Mladá Boleslav z koncernem Škody z Pilzna. Stanowił otwarcie dla dekady pełnej przełomowych czeskich projektów. Kolejne sukcesy możliwe były m.in. za sprawą unifikacji części, co obniżyło koszty produkcji. Model 6R to pierwszy pojazd, który wymieniał podzespoły z innymi modelami marki. Sam 6R to tak naprawdę rozwinięcie modelu 4R – zastosowano nowy, większy silnik, co pokazało, że można zbudować gamę silnikową w obrębie jednego modelu.
Monte Carlo to dzielnica Księstwa Monako – znany symbol prestiżu, elegancji i sportowych emocji. To tam rozgrywany jest jeden z najstarszych i najbardziej znanych rajdów świata. Ta rozgrywana od 1911 roku impreza jest świętem sportowej motoryzacji i zaciętej rywalizacji.
Serie limitowane Monte Carlo upamiętniają rajdowe sukcesy. Dziś w salonach możemy kupić modele Fabia, Scala i Kamiq w edycji nawiązującej do sportowej tradycji. Pierwszy, i to aż 74 lata temu, był model Popular Sport, który zapoczątkował limitowaną serię trzech modeli sportowych - roadsterów, kabrioletów i coupé, które przez wielu uważane są za jedne z najpiękniejszych projektów, jakie opuściły deski kreślarskie projektantów czeskiej marki.
Zastosowano mocniejszy silnik z modelu Rapid, wzmocnione hamulce i układ napędowy typu transaxle.
publiczności podczas 20. Międzynarodowych Targów Samochodowych w Paryżu. Uwagę publiczności przykuło eleganckie nadwozie, które podporządkowano aerodynamice – wydłużony tył niwelował opór powietrza, a opływowe pokrywy świateł wkomponowano w przednie błotniki. Uznanie wzbudziły także rozwiązania techniczne.
Ponadczasowe piękno karoserii można podziwiać w muzeum Škody, w którym odrestaurowane czarne coupé z roku 1937 jest jednym z najciekawszych eksponatów.
24 roadstery o niższej wadze nadwozia, 23 karoserie coupé, dwa kabriolety i dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Na szczególną uwagę zasługują dwa luksusowe roadstery, które rząd Czechosłowacji wysłał w 1938 roku do władcy Jugosławii – Króla Petara II Karađorđevića.
Do czasów współczesnych przetrwało około 12 egzemplarzy serii Monte Carlo. To jedne z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli marki.
Prototyp 935 to pokaz umiejętności inżynieryjnych zespołu konstruktorów czeskiego producenta. Lata 30. to wiele śmiałych rozwiązań pokazanych w modelach studyjnych.
Niektóre z nich zostały wykorzystane w produkcji seryjnej, choć często wiele lat później (np. koncepcję silnika z tyłu z chłodnicą z przodu), inne okazały się zbyt śmiałe i kosztowne (rura nośna ze zbiornikiem paliwa) – wytyczyły jednak drogę innowacyjności, która do dziś jest wpisana w filozofię marki Škoda.
Okres po połączeniu sił wytwórni Laurin&Klement z gigantem z Pilzna to czas pełen zróżnicowanych i bardzo innowacyjnych modeli, które przyczyniły się do wzrostu znaczenia marki na arenie międzynarodowej. Uwagę zwracały także modele prototypowe, które pokazywały potencjał rozwiązań technicznych. Największa atrakcja tamtych lat to zaprezentowany w 1935 roku prototyp 935 Dynamic.
Jego motywem przewodnim było obniżenie zużycia paliwa, co osiągnięto poprzez udoskonalenie aerodynamiki. Karoseria została zbudowana na podobieństwo kropli, czyli optymalnego kształtu z punktu widzenia minimalizacji oporu powietrza.
Pierwsze luksusowe auto czeskiej marki, w najbardziej cenionej ¬¬konfiguracji z prestiżowym silnikiem 8-cylindrowym zaprezentowano tuż przed wybuchem II wojny światowej. Produkcja została w 1940 roku przerwana została aż na 6 lat – do momentu odbudowy zniszczonej działaniami wojennymi fabryki.
Model oferowano do 1949 roku, kiedy to podjęto polityczną decyzję o jego wycofaniu. Samochód zdobył uznanie wśród znanych postaci okresu powojennego, dwa egzemplarze zostały nawet dostosowane do potrzeb jednego z najbardziej znanych czeskich polityków.
Rolę flagowej limuzyny marki pełniła seria Superb. Analogicznie jak w czasach współczesnych ta seria modelowa kojarzona była z najwyższym dostępnym poziomem komfortu, przestronnością nadwozia i wysoką jakością, która w tamtych czasach szła w parze z cenioną niezawodnością. Od początku grupą docelową byli właściciele fabryk i politycy.
Karierę modelu przerwała II wojna światowa, ale w latach 1939 – 1941 wyprodukowano 11 egzemplarzy – jeden sedan, jedna limuzyna i 8 egzemplarzy z otwartym nadwoziem.
W trakcie wojny, w latach 1940-1942 wyprodukowano 900 sztuk modelu na potrzeby wojska i służby zdrowia. Ciekawostką jest zbudowanie 110 egzemplarzy w specyfikacji autostradowej, z charakterystycznym nadwoziem typu Tudor – z wydłużonym tyłem.
Wszystko ze względu na przedwojenne plany budowy czeskiej sieci autostrad. Dwa egzemplarze z tej wyjątkowej serii trafiły w sierpniu 1939 roku do odbiorców w Polsce.
Model Rapid został zaprezentowany w 1934 roku, ale zdecydowanie najciekawsza jest jego finalna odsłona, która otrzymała wzmocnioną i bardzo nowoczesną jednostkę górnozaworową o pojemności 1558 cm3 i¬¬ mocy 42 KM – umieszczoną nad przednią osią. Pozwalało to na rozwijanie prędkości maksymalnej 110 km/h.
Produkowano kilka rodzajów nadwozi - kabriolet, dwudrzwiowy sedan i czterodrzwiowy sedan, z których najbardziej popularna była ta ostatnia. Łącznie wyprodukowano 1804 egzemplarze, z czego 211 już po wznowieniu produkcji po wojnie.
Typ 968 to auto wyścigowe z krwi i kości – rękawica rzucona najlepszym autom sportowym z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Żywa ilustracja tego, że wyrafinowanie techniczne pozwala osiągać sukcesy – pomimo znacznie mniejszego niż torowi rywale silnika (1089 cm3, starty w klasie do 1500 cm3) odważna koncepcja budowy nadwozia z włókna szklanego pozwoliła uzyskać wysokie osiągi i znakomite prowadzenie na zakrętach.
. Znane z torów wyścigowych auta z otwartym nadwoziem miały swoje wyścigowo-drogowe bliźniacze wersje z nadwoziem zamkniętym, zbudowanym ze stali. Odmianę roadster można podziwiać w muzeum Škody, wersje coupe niestety zostały rozbite w wypadkach drogowych i nie zachowały się do dnia dzisiejszego
Dynamiczny rozwój konstrukcji przedwojennych nie pozostał bez wpływu na późniejsze konstrukcje. Erę powojennych wyczynowych modeli marki spod znaku skrzydlatej strzały rozpoczął egzemplarz z oznaczeniem typ 968, znany także jako OHV 1100. To konstrukcja z 1957 roku zbudowana z laminatowego otwartego nadwozia. Co ciekawe, wśród czterech lub pięciu (w zależności od źródła) zbudowanych egzemplarzy tylko karoserie roadstera wykonane były z laminatu. Bliźniacze coupé budowano z ręcznie tłoczonych blach aluminiowych. Wysoka jakość wykonania i dbałość o detale sugeruje, że myślano nie tylko o wyścigach, ale również o produkcji seryjnej.
Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari