Škoda – te historyczne modele warto poznać bliżej

Nieliczni pamiętają auta sprzed przemian ustrojowych,

a jeszcze mniej osób zna kompletną historię, która pełna jest ciekawych i innowacyjnych konstrukcji. 125 lat to szmat czasu, nic dziwnego zatem, że był przeplatany różnymi, nieraz trudnymi momentami historii. Szczególnie interesujące były lata 30. XX wieku, które pozostawiły za sobą wiele ciekawych konstrukcji, przełamujących utarte inżynieryjne konwenanse i ustanawiające własne standardy. Urodzinowy jubileusz to jednak odpowiedni moment by przypomnieć te najciekawsze, które warto poznać bliżej.

Wszystko zaczęło się od pasji do techniki i rowerów

Pierwszy produkt to rower Slavia, który narodził się po tym jak Vaclav Klement, niezadowolony z nieuznania reklamacji na awarię swojego roweru Germania, postanowił ze znajomym - Laurinem założyć firmę. Jej pierwsza nazwa to właśnie Slavia, tak samo jak pierwszy pojazd wyprodukowany w warsztacie w Mladá Boleslav – miejscu, które do dziś jest sercem marki.
Miłość do dwóch kółek sprzyjała zaangażowaniu w pracę i dopracowaniu konstrukcji, które dość szybko stały się synonimem innowacyjności i jakości. W krótkim czasie Laurin i Klement stali się drugim producentem rowerów w Czechach.

Škoda 6R Tourer

Škoda 6R to pierwszy model nowej gamy konstrukcji, która powstała po połączeniu wytwórni z Mladá Boleslav z koncernem Škody z Pilzna. Stanowił otwarcie dla dekady pełnej przełomowych czeskich projektów. Kolejne sukcesy możliwe były m.in. za sprawą unifikacji części, co obniżyło koszty produkcji. Model 6R to pierwszy pojazd, który wymieniał podzespoły z innymi modelami marki. Sam 6R to tak naprawdę rozwinięcie modelu 4R – zastosowano nowy, większy silnik, co pokazało, że można zbudować gamę silnikową w obrębie jednego modelu.

Škoda Popular Sport Monte Carlo

Serie limitowane Monte Carlo upamiętniają rajdowe sukcesy. Dziś w salonach możemy kupić modele Fabia, Scala i Kamiq w edycji nawiązującej do sportowej tradycji. Pierwszy, i to aż 74 lata temu, był model Popular Sport, który zapoczątkował limitowaną serię trzech modeli sportowych - roadsterów, kabrioletów i coupé, które przez wielu uważane są za jedne z najpiękniejszych projektów, jakie opuściły deski kreślarskie projektantów czeskiej marki.

Wyjątkowy model zaprezentowano

publiczności podczas 20. Międzynarodowych Targów Samochodowych w Paryżu. Uwagę publiczności przykuło eleganckie nadwozie, które podporządkowano aerodynamice – wydłużony tył niwelował opór powietrza, a opływowe pokrywy świateł wkomponowano w przednie błotniki. Uznanie wzbudziły także rozwiązania techniczne.

Wśród 70 egzemplarzy znalazło się 17 roadsterów z bogatym wyposażeniem,

24 roadstery o niższej wadze nadwozia, 23 karoserie coupé, dwa kabriolety i dwa podwozia do indywidualnej zabudowy. Na szczególną uwagę zasługują dwa luksusowe roadstery, które rząd Czechosłowacji wysłał w 1938 roku do władcy Jugosławii – Króla Petara II Karađorđevića.
Do czasów współczesnych przetrwało około 12 egzemplarzy serii Monte Carlo. To jedne z najbardziej poszukiwanych klasycznych modeli marki.

Prototyp 935

Okres po połączeniu sił wytwórni Laurin&Klement z gigantem z Pilzna to czas pełen zróżnicowanych i bardzo innowacyjnych modeli, które przyczyniły się do wzrostu znaczenia marki na arenie międzynarodowej. Uwagę zwracały także modele prototypowe, które pokazywały potencjał rozwiązań technicznych. Największa atrakcja tamtych lat to zaprezentowany w 1935 roku prototyp 935 Dynamic.
Jego motywem przewodnim było obniżenie zużycia paliwa, co osiągnięto poprzez udoskonalenie aerodynamiki. Karoseria została zbudowana na podobieństwo kropli, czyli optymalnego kształtu z punktu widzenia minimalizacji oporu powietrza.

Superb OHV 1940

Rolę flagowej limuzyny marki pełniła seria Superb. Analogicznie jak w czasach współczesnych ta seria modelowa kojarzona była z najwyższym dostępnym poziomem komfortu, przestronnością nadwozia i wysoką jakością, która w tamtych czasach szła w parze z cenioną niezawodnością. Od początku grupą docelową byli właściciele fabryk i politycy.
Karierę modelu przerwała II wojna światowa, ale w latach 1939 – 1941 wyprodukowano 11 egzemplarzy – jeden sedan, jedna limuzyna i 8 egzemplarzy z otwartym nadwoziem.

Škoda Rapid (1938 r.)

Model Rapid został zaprezentowany w 1934 roku, ale zdecydowanie najciekawsza jest jego finalna odsłona, która otrzymała wzmocnioną i bardzo nowoczesną jednostkę górnozaworową o pojemności 1558 cm3 i¬¬ mocy 42 KM – umieszczoną nad przednią osią. Pozwalało to na rozwijanie prędkości maksymalnej 110 km/h.
Produkowano kilka rodzajów nadwozi - kabriolet, dwudrzwiowy sedan i czterodrzwiowy sedan, z których najbardziej popularna była ta ostatnia. Łącznie wyprodukowano 1804 egzemplarze, z czego 211 już po wznowieniu produkcji po wojnie.

Model OHV 1100

Dynamiczny rozwój konstrukcji przedwojennych nie pozostał bez wpływu na późniejsze konstrukcje. Erę powojennych wyczynowych modeli marki spod znaku skrzydlatej strzały rozpoczął egzemplarz z oznaczeniem typ 968, znany także jako OHV 1100. To konstrukcja z 1957 roku zbudowana z laminatowego otwartego nadwozia. Co ciekawe, wśród czterech lub pięciu (w zależności od źródła) zbudowanych egzemplarzy tylko karoserie roadstera wykonane były z laminatu. Bliźniacze coupé budowano z ręcznie tłoczonych blach aluminiowych. Wysoka jakość wykonania i dbałość o detale sugeruje, że myślano nie tylko o wyścigach, ale również o produkcji seryjnej.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.
arrow