Pierwszy telefon. Przygotuj smartfona dla dziecka, by uniknąć niespodzianek

80% dzieci w Polsce ma swojego własnego smartfona, 97% korzysta z niego codziennie (dane F-Secure i Polkomtel). Główne zagrożenia, na które narażeni są najmłodsi użytkownicy internetu, to przemoc, pornografia i hazard, a także ujawnianie informacji prywatnych, próby wyłudzeń pieniędzy oraz niebezpieczeństwa związane z cyberprzestępczością.

Smartfon – spełnienie marzeń

Pierwszy telefon dzieci otrzymują już w wieku kilku lat. Najczęściej tłumaczymy to potrzebą kontaktu z rówieśnikami czy dziadkami. Stąd ze smartfonów aktywnie korzystają już pierwszoklasiści. Spełnia się wtedy ich marzenie, którego częścią jest chęć nieograniczonej zabawy i niezależności od dorosłych.
Pierwszy telefon dla dziecka – niezależnie od tego, czy jest zupełnie nowy, czy jest używanym urządzeniem, nie powinien być dany młodemu człowiekowi w wyłączne i niezależne użytkowanie. Dziecku trudno odróżnić treści właściwe od szkodliwych, często nie rozumie zależności między klikaniem a realnym kupowaniem produktów czy aplikacji, nie wie komu i kiedy można przekazać swój adres, nazwisko czy numer telefonu.

Przygotowanie smartfona dla dziecka nie jest skomplikowane. Wystarczy wejść w ustawienia urządzenia i stworzyć profil dziecka. Dostęp do niego będzie chroniony zabezpieczeniem, np. kodem PIN czy inną metodą autoryzacji dostępu.

Cyfrowa higiena to klucz

Przekazując dziecku swój dotychczasowy telefon, rodzic musi pamiętać o przywróceniu urządzenia do stanu fabrycznego.
Nowy lub przywrócony do stanu "jak nowy" telefon również nie jest od razu gotowy do tego, żeby korzystało z niego dziecko. Konieczne jest ustawienie go tak, żeby dziecko miało dostęp tylko do określonych, wybranych przez rodzica aplikacji.
W wielu telefonach znajdziemy więc funkcję Kontroli Rodzicielskiej lub Higieny Cyfrowej, jak również możemy skorzystać z bezpłatnego rozwiązania Google – Family Link.

Nauka ze smartfonem może być ciekawa i skuteczna, pod warunkiem, że aplikacje są odpowiednio dobrane do potrzeb i wieku dziecka.

Do pracy i nauki

Poza ograniczeniem dostępu dziecka do niektórych funkcji i aplikacji warto zadbać o to, żeby korzystało z rozwiązań rzeczywiście przydatnych.
Dobrze jest, by dziecko miało zainstalowaną na smartfonie pocztę e-mail – posiadanie własnego adresu jest dodatkową nobilitacją i przy okazji można z dzieckiem porozmawiać na temat udostępniania tego adresu w internecie, przy logowaniu się do aplikacji i różnych portali. Na Androidzie domyślnie instalowana jest aplikacja Gmail (działa na wszystkich systemach), ale nie znaczy to, że jesteśmy skazani na tę właśnie usługę. Ważne, żeby program pocztowy był niezbyt skomplikowany i czytelny dla dziecka.

Głównym zajęciem najmłodszych w mediach społecznościowych jest oglądanie filmów w serwisie YouTube. Ponadto 25% internautów przed 9. rokiem życia ma własne konta na Facebooku.

Do zabawy

Aplikacji "rozrywkowych" na smartfony są tysiące. Dzieci instalują wszystko, co tylko wyda im się interesujące, tym bardziej że samo ściągnięcie gry nic nie kosztuje.
Dlatego tak istotna jest wspomniana wcześniej funkcja akceptowania przez rodzica każdej instalacji – dzięki temu można sprawdzić grę, poczytać jej recenzje i ewentualnie porozmawiać z dzieckiem na temat mikropłatności. Młodzi ludzie nie rozumieją, że w wielu grach postępy są możliwe tylko wtedy, gdy za to zapłacimy.
Oprócz gier w kategorii "zabawa" dzieci wybierają też serwisy społecznościowe. Konta na portalu takim jak Facebook można założyć, mając przynajmniej 13 lat, ale wiadomo, że najmłodsi zakładają je znacznie wcześniej.
W takiej sytuacji jedynie rodzic może zweryfikować, z czego korzysta jego dziecko oraz wziąć na siebie odpowiedzialność za posiadanie takiego konta przez dziecko.

PeoPay KIDS to pierwsza taka propozycja przygotowana z myślą o dzieciach, ale też o rodzicach, którym nie jest obojętne, w jaki sposób dzieci gospodarują otrzymanymi pieniędzmi.

Do bankowania

Dla dziecka między 6. a 13. rokiem życia bardzo istotną sprawą są pieniądze.
Posiadanie smartfona to możliwość spełnienia tego marzenia. Aplikacja bankowa to kolejny program, który warto zainstalować dziecku. Taką aplikacją może być PeoPay KIDS – specjalnie przygotowane dla dzieci rozwiązanie Banku Pekao S.A.
To bezpłatny pakiet usług stworzony z myślą o edukacji finansowej dzieci przez Bank Pekao S.A. Jest połączony z kontem osobistym, oszczędnościowym i kartą do konta (jako opcja dodatkowo). PeoPay KIDS można pobrać z Google Play (telefony z Androidem), AppStore (iPhony) lub AppGallery (telefony marki Huawei).
PeoPay KIDS jest powiązane z Kontem Przekorzystnym dla młodych oraz rachunkiem oszczędnościowym Mój Skarb. Dla dziecka między 6. a 13. rokiem życia zakłada je rodzic lub opiekun prawny dziecka, całkowicie zdalnie za pośrednictwem swojej aplikacji mobilnej PeoPay lub przez Pekao24. Konto dla siebie dorosły może założyć m.in. przez selfie i bez wychodzenia z domu.
Dodajmy, że założenie i prowadzenie konta dla dziecka, korzystanie z aplikacji, wyrobienie karty dla dziecka są całkowicie bezpłatne.

PeoPay KIDS daje dziecku wiele możliwości zarządzania własnymi pieniędzmi. Wszystko to odbywa się pod kontrolą rodzica, który może w każdej chwili porozmawiać z dzieckiem o tym, w jaki sposób maluch wydaje pieniądze.

Kieszonkowe, kupowanie, oszczędzanie

W PeoPay KIDS dziecko korzysta ze swojego konta bieżącego, nazwanego Portfelem oraz konta oszczędnościowego – Skarbonki. Tych ostatnich może być wiele, np. można oszczędzać na wymarzoną grę, ale też rower.
Dziecko może przelewać pieniądze z Porfela do Skarbonek i w drugą stronę oraz między Skarbonkami. Jeśli chcemy – może mieć również bezpłatną kartę – może nią płacić w sklepach . Dzienny limit wydatków – od 20 do 50 zł dziennie.
W PeoPay KIDS to rodzic decyduje o zamówieniu karty, limicie dziennym oraz możliwości dokonywania transakcji zbliżeniowych. Po akceptacji rodzica dziecko może też doładować swój telefon komórkowy i wykonać przelew zewnętrzny.
Rodzic w pełni kontroluje działania dziecka, również ze względu na to, że to on w pełni odpowiada za transakcje swojej pociechy.

Postacie Brygady PeoPay KIDS to przykład odpowiednio dobranej formuły edukacji finansowej dzieci. Dzięki filmom i prezentacjom najmłodsi uczą się szybko i skutecznie.

Smartfon – narzędzie do zabawy i edukacji

Otrzymanie własnego telefonu to dla dziecka bardzo ważna i nobilitująca chwila. I chociaż dziś coraz młodsze dzieci jej doświadczają, istotny jest nie tyle wiek, w którym dostają urządzenie, ile to, w jaki sposób rodzice pomagają mu we właściwym korzystaniu ze smartfona.
Nauka zawsze jest skuteczna, jeśli jest połączona z zabawą. Stąd również pakiet usług PeoPay KIDS Bbanku Pekao S.A. zawiera filmy animowane i prezentacje, które w ciekawy sposób pomogą dziecku wejść w świat finansów. Ich bohaterowie – postacie Brygady PeoPay KIDS – Żubr, Złotówka i Lis – uczą i radzą w sposób, który jest najbardziej przyjazny dla dzieci w tym wieku.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.
arrow