O mózg warto dbać... tylko jak to zrobić?

O mózg warto dbać... tylko jak to zrobić?

Do prawidłowej pracy mózg potrzebuje sprzyjającego otoczenia i substancji, których możesz mu dostarczać na różne sposoby. Sprawdź, w jaki sposób działa mózg i o co musisz zadbać, by zapewnić mu warunki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

Czy wiesz jak dbać o mózg? To proste!

Człowiek jest w stanie żyć z jedną nerką czy bez części wątroby, ale nie może obyć się bez sprawnego mózgu. Zresztą na pewno nie raz już słyszałeś o tym, że należy dbać o swój mózg. Dobra informacja jest taka, że bardzo wiele zależy od Ciebie! Co zatem możesz zrobić, by zachować jego jak najwyższą sprawność? Poniżej znajdziesz garść sprawdzonych porad.

Ćwicz szare komórki

Mózg śmiało można porównać do mięśni, które niećwiczone stają się słabe. Jeśli chcesz zachować sprawność swojego umysłu, musisz zadbać o jego codzienny trening. Jak to zrobić? Nie musisz wcale zaczynać od specjalnych gier czy łamigłówek. Na początek zrób coś inaczej niż zwykle, np. umyj zęby drugą ręką lub wróć do domu inną trasą, nie korzystając z nawigacji. Zapamiętaj numer telefonu czy listę zakupów, zamiast polegać na komórkowej książce kontaktów lub notatniku. Spróbuj zapamiętać kilka słówek w obcym języku. Rozwiązuj krzyżówki, sudoku czy zagadki logiczne. Zrób coś nowego. Mózg lubi bodźce, które zmuszają go do wyjścia poza działanie w trybie utartych schematów i automatyzmu.

W zdrowym ciele, zdrowy… mózg!

Aktywność fizyczna nie tylko pozwala dotlenić całe ciało i prowadzi do wytwarzania endorfin poprawiających samopoczucie. Dzięki ćwiczeniom podnosi się poziom czynnika troficznego BDNF, który odżywia mózg i ma ogromny wpływ na jego pracę. Jest zaangażowany m.in. w tworzenie śladów pamięciowych czy proces łączenia faktów. To również dzięki niemu zwiększa się przeżycie już ukształtowanych komórek nerwowych. Spadek stężenia BDNF u dorosłych wpływa negatywnie na hipokamp, który odpowiada za przenoszenie informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej. Właśnie dlatego podejmuj aktywność fizyczną regularnie, a nie tylko wtedy, kiedy chcesz schudnąć czy poprawić swoją sylwetkę.

Zadbaj o dobre paliwo

„Dieta dla mózgu” to nie pusty slogan. Jest wiele substancji i produktów, które są szczególnie ważne dla jego funkcjonowania i zachowywania funkcji poznawczych. Wypijaj odpowiednią ilość płynów – absolutne minimum to 30-35 ml/kg masy ciała. Zapewnij sobie garść orzechów, np. włoskich, które są cennym źródłem kwasów omega-3. Nie zapominaj o rybach morskich, takich jak dorsz, łosoś, tuńczyk, makrela, które najlepiej spożyć dwa razy w tygodniu. Dobre dla mózgu będą zielone warzywa liściaste, np. rukolę, szpinak, sałatę. Zadbaj też o przeciwutleniacze, spowalniające starzenie się komórek. Ich dobrym źródłem są owoce (np. jeżyny, maliny, jagody), warzywa (pomidory, papryka), zielona herbata czy kakao.

Zapewnij dodatkową ochronę

Dieta to bardzo ważny element odżywiania mózgu, ale nie zawsze wygląda tak, jakbyśmy tego chcieli. Z pomocą wówczas przychodzą suplementy, które pozwalają uzupełnić deficytowe składniki, wzmocnić organy czy dostarczyć dodatkowych substancji, pozytywnie działających na pracę mózgu. Möller’s Brain Complex Sprawny Mózg to preparat zawierający kwasy omega-3 w tym DHA, który stanowi spory odsetek kwasów tłuszczowych obecnych m.in. w istocie szarej mózgu. Dostarcza także kwasu pantotenowego, który uczestniczy w syntezie neuroprzekaźników. Natomiast wyciąg z bacopa monnieri pomaga usprawniać pracę mózgu oraz pozytywnie działa na pamięć. Witamina D dodatkowo wspiera odporność. Może stanowić element codziennej suplementacji, jak i być stosowana w okresie szczególnego obciążenia umysłowego.

Wrzuć na luz

Stres, zwłaszcza ten przewlekły, działa destrukcyjnie na struktury mózgu i na funkcje poznawcze. Nie da się go całkowicie wyeliminować z życia, ale możesz zminimalizować jego wpływ na Twoje samopoczucie i codzienne funkcjonowanie mózgu. Znajdź czas na relaks i wykonywanie czynności, które naprawdę lubisz – zwłaszcza wtedy, gdy masz „gorący” okres w pracy czy borykasz się z wieloma stresującymi sytuacjami w życiu prywatnym. Nie ma uniwersalnej metody, bo Ty sam najlepiej wiesz, co Cię odpręża. Unikaj jednak zajadania stresu czy relaksowania poprzez alkohol lub inne używki – choć krótkofalowo przynoszą ulgę, to jednak długofalowo działają negatywnie na organizm.

uwaga

Niektóre elementy serwisu mogą niepoprawnie wyświetlać się w Twojej wersji przeglądarki. Aby w pełni cieszyć się z użytkowania serwisu zaktualizuj przeglądarkę lub zmień ją na jedną z następujących: Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Edge, Safari

zamknij
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.
arrow